Masseødelæggelseshjelme - farvel til cykelkultur

Når et samfund går i gang med en kraftig promovering af cykelhjelme, falder antallet af cyklister. Punktum.

Det går virkeligt galt, når et påbud kommer på plads, men blot promovering er med til at brande cykling som farligt.

Selveste de europæiske trafikministre mener at offentlig promovering af cykelhjelme er farlig:

"From the point of view of restrictiveness, even the official promotion of helmets may have negative consequences for bicycle use. If the importance of wearing a helmet is stressed, the implied message is that cycling is extraordinary dangerous. The report on cycling shows, however, that refraining from bicycle use has far greater negative consequences for health than increasing bicycle use without the wearing of helmets. To prevent helmets having a negative effect on the use of bicycles, the best approach is to leave the promotion to the manufacturers and shopkeepers".
European Council of Ministers of Transport - National Policies to Promote Cycling - 2004


Københavns Kommune har med Klaus Bondam i spidsen erklæret, at 50% af københavnerne skal cykle dagligt i 2015 – en stigning på 13% fra det nuværende tal på 37%.

Hvis det skal lykkedes, så er promovering af cykelhjelme et dårligt udgangspunkt. Der findes simpelthen så mange undersøgelser på området, at det ikke er til at fatte, hvordan det kan ske her i Danmark.

I Australien og Canada har de oplevet konsekvenserne af kraftig promovering og påbud af brug af cykelhjelme.

Australien
Australian Capital Territory - Et fald på 33%-50%.
New South Wales - 44%-90% fald i cykling blandt børn. Et fald som er 5 gange større end den øgede brug af cykelhjelme.
Northern Territory - Et fald på 50% for voksne og 17%-39% for skolebørn. Heldigvis: Antallet af cylister i dette territorium steg igen efter loven blev forkastet.
Queensland - et fald på 22%-30% for børn.
South Australia - Et fald på 38% for skolebørn.
Victoria - 36%-46% for børn.
Western Australia - Et fald på 26%-38% for alle og mere end 50% for børn.

Canada:
Alberta - et fald på 41%-59% for børn og teenagere.
British Columbia - et fald på 28%.
Nova Scotia - et fald på 40% to 60%. Største blandt teenagere.

Danmark er også nævnt:
Fra 1993 til 2000 oplevede vi et fald på 30% af børn som cyklede til skole, mens tallet for børn der blev afleveret i bil blev fordoblet.

Større børn reducerede deres cyklisme med 30%. Forældre har begrænset deres børns 'uafhængige mobilitet' som svar på stigende trafik, trafiksikkerhedskampagner og mediernes indflydelse. Skylden ligger også i promoveringen af cykelhjelme i 1990'erne. [Kilde]

Kunne det ikke være fantastisk hvis vi lærte af vores tidligere fejl?

LINKS:
- Hvordan promovering og påbud af cykelhjelme influerer brug af cykler. På engelsk.
- Analyse af Australiens erfaring.